“Via de Pilates-methode kan de unieke drie-eenheid van een evenwichtig lichaam,

verstand en gevoel worden bereikt. Zelfvertrouwen volgt”

Joseph Pilates


Wie was Joseph Pilates?

Joseph Pilates werd 1880 in Düsseldorf (Duitsland) geboren. Als kind was zijn lichamelijke gesteldheid zwak. Hij leed aan astma en was regelmatig ziek. Vastbesloten om zijn tengere lichaam sterker en gezonder te maken, stortte hij zich op iedere vorm van lichamelijke training die hij tegenkwam. Hij turnde, skiede, dook, beoefende yoga en verschillende vechtsporten. Zijn lichamelijk toestand verbeterde en hij werd een succesvol sporter.

In de Eerste Wereldoorlog werkte hij als hospitaalsoldaat in een ziekenhuis met gewonde soldaten. Hij begon hen te trainen en bevestigde veren aan de bedden om hun ledematen te ontlasten en ondersteunen. De resultaten waren indrukwekkend. Het gedeeltelijk opheffen van de zwaartekracht zorgde ervoor dat geblesseerde lichaamsdelen alsnog getraind konden worden, waardoor de functie minder verslechterde. Dit voorkwam tevens de afbouw van gezond spierweefsel en het herstel van de patiënten verliep sneller. In 1926 emigreerde Joseph Pilates naar de Verenigde Staten en opende in New York zijn eerste officiële studio. Hier ontwikkelde hij zijn methode en apparaten verder. Sinds de introductie in Amerika heeft Pilates een trouwe en enthousiaste groep aanhangers gekregen. Door zijn bijzondere en effectieve manier van werken werd hij al snel de geheime tip onder acteurs, dansers en atleten. Het geheim werd bekend toen modellen en sterren als Madonna, Sharon Stone en Naomi Campbell de trainingsmethode ontdekten en er een ware rage ontstond. Joseph Pilates noemde zijn methode zelf nooit de Pilates-methode, maar “The Art of Body Control”. Na zijn dood in 1967 werd de methode door veel van zijn leerlingen doorgegeven aan de volgende generatie trainers. Door nieuwe inzichten in de fysiotherapie en revalidatie hebben niet alle originele oefeningen standgehouden. Tot de dag van vandaag wordt de methode voortdurend verder ontwikkeld met behulp van de nieuwste inzichten in de Geneeskunde.


Wat is Pilates?

Pilates is een trainingsmethode voor het lichaam, die in het begin van de 20e eeuw is ontwikkeld door Joseph Pilates. Het doel is het creëren van een evenwichtig spiersysteem, waarin overbelaste spieren worden ontlast en verwaarloosde spieren weer worden geactiveerd. Op deze manier ontstaat er een groter evenwicht tussen de verschillende spiergroepen. De training richt zich in eerste instantie op het activeren en trainen van het "power house". Het “power house” wordt gevormd door de diepliggende buikspieren, de bekkenbodem spieren en de stabiliserende rugspieren rond de wervelkolom. Door training van het "power house" ontstaat een "korset" van spieren dat steun en stabiliteit aan de wervelkolom en het bekken geeft. Als dit centrum krachtig is, dan richt de wervelkolom zich vanzelf naar haar natuurlijke houding. De wervelschijven duwen niet meer op elkaar, de schouders staan weer boven de heupen en het lijf wordt letterlijk langer. Hierdoor krijgt het lichaam een meer gestroomlijnd uiterlijk en wordt sterker.


Wat onderscheidt Pilates van andere trainingsmethoden?

Pilates is in een aantal opzichten een bijzondere trainingsmethode, die zich onderscheid van meer traditionele methoden zoals fitness of aerobics. Hieronder vind je de belangrijkste verschillen:

Binnen de Pilates methode:

• worden er steeds meerdere spiergroepen tegelijkertijd getraind, waardoor het

lichaam als één geheel en in balans wordt ervaren;

• worden de bewegingen op het ritme van de eigen ademhaling uitgevoerd;

• staan vloeiende en vanuit het centrum gecoördineerde bewegingen centraal;

• worden de oefeningen geconcentreerd en bewust uitgevoerd. Zo wordt de

volledige beweging van het lichaam ervaren;

• wordt gebruik gemaakt van het voorstellingsvermogen d.m.v. visualisaties.

Hierdoor is het makkelijker spieren aan te spreken die onbekender zijn of waarvan

men zich minder bewust is.


Wat zijn de effecten?

Als je start met de Pilatestraining zul je al snel ervaren dat je lichaam anders, sterker en krachtiger aanvoelt en je er ook anders gaat uit zien.

De effecten van de Pilatestraining staan hier op een rijtje.


Stabilisatie

Pilates versterkt de stabiliserende spieren van ons lichaam. Deze zijn hoofdverantwoordelijk voor onze belangrijkste lichaamshouding, het recht opstaan en het lopen. Ze ondersteunen en ontlasten de wervelkolom en het bekken en zorgen voor een correcte houding.


Coördinatie

Naast kracht wordt vooral de coördinatie verbetert. Dit uit zich in een betere motoriek, een beter evenwicht en een snellere reactie.


Conditie

De lichamelijke conditie verbetert. Spieren worden actiever en de stofwisseling wordt gestimuleerd. Je voelt je fitter en actiever.


Balans

Door de verschillende spiergroepen opnieuw in balans te brengen, zal pijn uit overbelaste spieren en gewrichten verminderen of zelfs verdwijnen.


Souplesse

Je spant en verlengt je spieren tegelijkertijd. Hierdoor wordt je niet alleen krachtiger, maar je beweegt ook soepeler.


Ontspanning

Spanning, veroorzaakt door een verkeerde houding, wordt geleidelijk afgebouwd. Door nieuwe bewegingspatronen aan te leren, ervaar je je lichaam als meer ontspannen en tegelijkertijd (veer)krachtiger.


Lichaamsbewustzijn

Door een sterker lichaamsbewustzijn voelt je aan wanneer je lichaam uit balans raakt. Zo kunt je sneller je lichaamshouding of bewegingen aanpassen. Een vrij en moeiteloos bewegen tot gevolg!

Pilates